A melegítő nadrág múltja és jelene

A melegítő nadrág múltja és jelene

Tudtad, van olyan, hogy a melegítőnadrág világnapja? Bizony, bizony, méghozzá január 21.-én. 
Melegen tart a hideg reggeleken, az esti sétákon, ápol és eltakar sport közben. Szívesen viseli szinte mindenki, sőt ma már nem csak otthon, hanem társaságban és az utcán is. Mert divatos, mert menő. De hogy jutott el idáig egy ilyen egyszerű ruhadarab? Érdemes a történetével kezdenünk valahol az 1900-as évek elején….

Az első darabot Émile Camuset francia ruhakereskedőnek köszönhetjük, aki 1882-ben a Le Coq Sportif sportszergyártó cég alapítója volt. Akkoriban valószínűleg még remélni sem merte, hogy ötlete ekkora sikert hoz. Ezek a darabok még egyszerű puha, szürke nadrágok voltak, amelyek azt a célt szolgálták, hogy a sportolók kényelmesen nyújtsanak, illetve sportoljanak benne.

Pontos dátum nem ismert (legalábbis nekem még nem sikerült szert tennem rá), de az 1920-as években jelent meg először az úgynevezett jogger nadrág, aminek a célközönsége a kényelmes futónadrágot kereső egyszerű sportoló volt, akik nagyon hamar megkedvelték és örömmel viselték. 1930-tól a sportolók, olimpikonok, sőt a NASA emberei között szinte kötelező alapdarabnak számított.

Eddie Tolan lett az első színesbőrű sportoló, aki két olimpiai aranyérmet nyert (1932). Forrás: usopm.org

 

Ekkoriban azonban még sokan csak rádión keresztül tudták nyomon követni a sporteseményeket, így annyira nagy hatással az átlagember számára nem volt.

Az első tréningruhák (melegítőnadrág+pulóver) is az olimpiai játékokon tűntek fel először.

Majd az Adidas márka kapott rá és ő tette később ikonikus ruhadarabbá is. Bár akkoriban még csak cipő gyártással foglalkoztak, az alapító egyik fia a francia piacon próbált betörni vele, hatalmas sikerrel.

Tehát sokáig csak sportolók viselték, és ez így is maradt körülbelül az elkövetkező 60 évben. A '60-as évek közepe táján (mikor már a háztartások nagyobb részében volt tv) a fiatalok és hippik kedvelt öltözéke volt, de akkor még társadalmilag egyáltalán nem volt elfogadott az ilyen öltözködés. 

Aztán a '70-es évek végén '80-as évek elején divat lett a sport, a sportos testalkat, az edzőterembe járás, így sorra nyitottak a konditermek. És persze a futás, mely ekkor még nem annyira divatos, de egyre nagyobb igény volt rá, amihez egy jó melegítő szett elengedhetetlen volt. Így azoknak az embereknek is szükségük lett egy olyan öltözékre, melyben kényelmesen és gátlások nélkül edzhet mások társaságában, akiknek a sport korábban nem volt az életük része.

A melegítőnadrág fejlődését a stílus és a kényelem iránti igény vezérelte.

A '80-as évektől rendkívül sok tényező befolyásolta a divat alakulását: a színészek képernyőn való megjelenésével elkezdődtek a híres embereket utánzó trendek, a szépség és egészség divat lett, ahogy a sport is.

A férfi divatot is az élénk színek, a strassz díszítések és különböző kiegészítők, mint pl.kalap, sál , széles vállkialakítás jellemezték.

És ebben az időben lett divatos az úgynevezett susogós melegítő szett is, kívül fényes, lila, türkiz, citromsárga, rózsaszín színek kavalkádjával. (persze a lehető legmesterségesebb árnyalatokkal, kötelezően cipzáras felsővel.)

Forrás: Pinterest

Divatos volt ez tagadhatatlan, de találni érdekes összeállításokról képeket. Amikor azt látom, hogy valaki fekete makkos cipővel, fehér zoknival együtt viselte, csak merem remélni, hogy nem szándékos, mindennapi viselet volt, szimplán egy sietős napon ejtett divatbaki… A zenei életben ikonikussá vált például Magyarországon a Belga vagy az Animal Cannibals számára.

Belga zenekar Forrás: BRINDZA CSABA 

A '90-es évek imádott maffiózó filmjei is szívesen ábrázolták a gengsztereket fehér trikó és melegítő szettben, szivarral a szájukban - például a Kutyaszorítóban című filmben.

Bár 2021 tájékán volt egy gyenge próbálkozása a divat guruknak újra kedvelt darabbá tenni, a siker elmaradt.

Egészen idáig többnyire a férfiak kapcsán gondoltunk a melegítőkre, képeket is többnyire róluk találunk.

Ezt törte meg Paris Hilton az úgynevezett juicy couture szettjével melyet nők milliói akartak megvásárolni. Sőt Paris annyira szerette a puha melegítőket, hogy 2022-ben saját kollekciót adott ki saját elképzelése alapján készült melegítő szettekkel.

A '90-es években Britney Spears és Jennifer Lopez is előszeretettel jelent meg melegítő szettekben.

Milyen érdekes egy ruhadarab: sokak szemében a lustaságot, a kényelmet és az igénytelenséget sugallja az a ruha, amit arra terveztek, hogy sportolók hordják… Volt is egy híres mondás a '90-es évek végén, ami valahogy úgy szólt, hogy ha melegítőnadrágban mutatkozol, akkor elmondod a világnak, hogy feladtad. Szerencsére mára már eltűnt ez a nézet.

Bár eredetileg szürke színben és bő fazonban jelent meg, manapság a stílusok széles kínálatában kaphatók, a klasszikus bő szabástól a vékony, testhezálló dizájnig.

A Covid-járvány: a melegítőnadrág fénykora

A pandémia számos trendre hatással volt, van, amit felgyorsított van, amit lelassított.

Bár jómagam a Covid járvány előtt nem hagytam el az otthonom mackónadrágban, maradi voltam vagy szimplán túl sokat adtam másnak a véleményére… Hamar észrevettem a várost járva, hogy egyre többen viselik és egyhamar én is beadtam a derekam. 

És a hivatalosabb oldal változása is igazán meglepett: amikor komoly üzletemberek sétálnak be megbeszélésekre melegítőben; amikor szinte ciki, ha kiöltözve jársz be az irodába. Amikor azt üzeni a divat, hogy minél többet elértél annál kevésbé kell foglalkoznod az öltözékeddel. - Nagyjából így írható le a melegítőnadrág térhódítása a világjárvány idején.

Legyen kényelmes, könnyen magadra kapható és meleg, simogató. Komoly presztízsű emberek döntöttek úgy, hogy nem foglalkoznak az elvárásokkal, a státusszimbólumokkal (például egyre kevésbé hordanak nyakkendőt a férfiak), a kényelemre összpontosítanak. Persze mindig voltak, vannak és lesznek is olyanok, akik ezt illetlennek tartják, netán fel is háborodnak rajta, de idővel megszokják és elfogadott lesz.

A divat legfontosabb funkcióját a melegítőnadrág is meg tudja adni: megfelelő kiválasztással, kisugárzással ugyanazt az üzenetet tudja adni, mint bármely más ruhadarab. Hisz a divat a személyes stílus és kényelem kérdése, az is, hogy mi furcsa vagy elfogadható az személyenként, társadalmi rétegenként és helyenként változó tényező. De ha jól érzi magát benne és magabiztosan viseli, akkor nincs ok arra, hogy ne hordjuk.
Itt az MB Shop webáruházában nagyméretben találsz MA divatos melegítőket. Csak óvatosan, mert függőséget okozhatnak és mindig nézd meg a méreteket, amiket a termékek mellett találsz pontos cm-ben megadva, hogy tutira jó legyen a választásod!